lördag 28 januari 2012

Maräng i formar

Idag ska vi få gäster så då fick jag fixa efterrätten, de blir maränger men när jag kollade i min nya receptbok hade Leila gjort maräng i formar så jag har testat det
Så idag när mamma och pappa åkte för att handla köpte mamma nya formar som jag andvände till marängerna, till detta ska jag göra kolasås och glass till!










Du behöver

7 äggvitor
5 dl socker
1 nypa salt



Sätt ugnen på 150 grader

Separera äggvitan från gulan, häll i det i en rostfri bunke
Häll i sockret och saltet och vispa över vattenbad, marängen ska bli mellan 60-65 grader
Ta ur bunken men fortsätt vispa tills bunken är kall och man ser spåren av vispen, man ska
kunna vända bunken upp och ned
Jag rörde även i lite choklad!
Spritsa marängen till lite mer än hälften ungefär och sätt in i ugnen i ca 50 min!

Lycka till / Elise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar