söndag 1 januari 2012

Maränger med kolasås och kokos









igår gjorde jag efterrätten till barnen, det blev maränger, glass, hemmagjord kolasås och lite kokoschoklad på toppen!

Man behöver:

Kolasås
1dl sirap
1 tsk kakao
2  1/2 dl grädde
1/2 dl socker

Kokostopping
Choklad
kocko

Maräng
5 äggvitor
3 dl socker

Glass


Maräng dela upp äggvitorna och häll dom i en rostfri bunke, blanda i sockret.
Gör ett vatten bad och sätt bunken där över och vispa tils att marängen är hård och toppig man ska kunna ha skålen upp och ned!
Spritsa marängen med en rundtyll.
Sätt in marängerna på 130 grader i ca 45 min
Varför blir inte marängen hård? Ibland blir inte marängen hård och toppig det kan bero på att bunken varit fuktig eller blöt , det kan även varit så att ni har fått med äggula det är jätte viktigt att ni inte får med äggula, eller så kan det ha varit så att ni haft fingrana i bunken vilket också är jätte viktigt för marängen får inte få fett i sig! Om ni råkat ut för detta kan man testa att ha lite etika i ibland kan det hjälpa!


Kolasåsen

Blanda i alla ingredienserna i en kastrull med hög botten och låt den koka, i receptet står det att den ska koka i 20 min men för att få den precis lagom tjock tycker jag att den ska stå i 23 min för att vara exakt!

Kockoschokladen

Köp kocko det är någon sorts kokos kan man säga lägg i chokladen och mixa tills allt har blandats.

Nu är det bara att lägga upp allt!

                                                                                                 /Elise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar