lördag 16 juli 2011

Bakar bakar bakar


Jag brukar göra de vuxna glada när jag gör denna päron paj med ädelost.

Här kommer receptet som passar bra till grillat kött eller fisk!
125 g smör
2 ½ dl vetemjöl
2 msk vatten

Fyllning:
3 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
2 fasta päron
150 g Kvibille ädel riven

Hacka ihop smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg.

Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter.
Låt vila i kyl 30 min.

Sätt ugnen på 200°C.

Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, salt och peppar.
Förgrädda pajskalet i övre delen av ugnen 10 min.

Skala, kärna ur och klyfta päronen.
Fördela ädelost och päron i pajskalet.
Häll över äggstanningen.

Grädda i mitten av ugnen ca 40 min.
Super enkelt men fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar